Adaptační období je jednotně stanoveno pro všechny nové děti na prvních 14 dní pobytu v MŠ.
V tomto období děti dochází pouze dopoledne a odchází po obědě, nejpozději do 13:00.
Tento režim umožňuje přítomnost obou učitelek ve třídě, díky čemuž se děti rychleji adaptují a zvládnou později i celodenní docházku.
U dětí s adaptačními problémy bude domluven individuální režim.
U dětí mladších 3 let se počítá s adaptací až do dovršení 3 let.
Pozvolná adaptace umožňuje dítěti přirozeně poznat nové prostředí, učitelky a vrstevníky.
Zejména v prvních dnech komunikujte co nejvíce s třídními učitelkami.
Předávejte důležité informace o dítěti, buďte na telefonu pro případ potřeby.
Nebojte se na cokoliv zeptat – rádi poradíme.
Přechod do školky je velká změna identity doprovázená stresem a strachem z odloučení.
Dítě:
se setká s mnoha novými osobami
musí navazovat vztahy bez rodičovské podpory
se učí samostatnosti, komunikaci, řešení konfliktů a dodržování pravidel
Pravidelnost: příchod, odchod, rituály, stejná cesta do MŠ
Přicházet mezi prvními – méně stresu, než když se dítě přidává k již hrající skupině
Klidné a vyrovnané reakce na únavu, neklid, odmítání jídla
Nekompromisní loučení – příliš dlouhé rozloučení může zvyšovat úzkost
Ranní rituál rozloučení – jednoduchý a opakovaný
Osobní věc – např. plyšák („domov v kapse“) pouze na spaní
Otevřená komunikace s učitelkami – o zvycích, projevech i emocích dítěte
Adaptace zpravidla trvá 4–8 týdnů, ale probíhá prakticky celý první školní rok.
Největší komplikací je častá nemocnost a s ní spojená absence.
Co budeme sledovat u dětí v MŠ | Jak mohou pomoci rodiče |
---|---|
Samostatnost při oblékání – snaha obléknout se – nazouvání/zuování bot – poznání svých věcí – uložení věcí na místo | – Veďte dítě k samostatnosti – Zvolte jednoduché oblečení (suchý zip, lehce nazouvací bačkory) – Vysvětlete, kde co má – Připravte dostatek náhradního oblečení |
Sebeobsluha – hygienické návyky (mytí rukou, WC) – stolování (lžíce, hrneček) – úklid hraček | – Veďte dítě k hygieně a stolování – Učte uklízet věci na určené místo |
Komunikační dovednosti – požádat o pomoc – mluvit s učitelkou a dětmi – reagovat na oslovení – chápat sdělení | – Zadávejte jednoduché úkoly – Vyprávějte příběhy – Trénujte situace „co by se mohlo stát“ |
Pobyt v kolektivu – respekt k učitelce – ohleduplnost k dětem – dodržování pravidel | – Mluvte o školce, učitelkách – Vysvětlete, že se bude dělit o hračky – Sledujte chování na hřišti a modelujte situace |
Sociální návyky – pozdravit, poděkovat, požádat | – Veďte dítě k základní slušnosti (pozdrav, poděkování atd.) |
Věříme, že vše společně zvládneme a děti si na školku brzy zvyknou.
Důležitá je vzájemná komunikace, důvěra a trpělivost.
Od 1.9.2024 – 31.8.2026 je naše instituce realizátorem projektu „Šablony MŠ Revoluční – V“ s registračním číslem CZ.02.02.XX/00/24_034/0010994, který je spolufinancován Evropskou unií na základě přílohy č.2 výzvy č. 02_24_034 Šablony pro MŠ a ZŠ II Operačního programu Jan Amos Komenský. Projekt je zaměřen na personální podporu školního asistenta a vzdělávání pracovníků. Celková výše podpory činí 493.689,- Kč.
© Copyright 2025 Mateřská škola Revoluční