Poprvé v mateřské škole – Adaptace dítěte

Adaptační období

Adaptační období je jednotně stanoveno pro všechny nové děti na prvních 14 dní pobytu v MŠ.
V tomto období děti dochází pouze dopoledne a odchází po obědě, nejpozději do 13:00.

Tento režim umožňuje přítomnost obou učitelek ve třídě, díky čemuž se děti rychleji adaptují a zvládnou později i celodenní docházku.

  • U dětí s adaptačními problémy bude domluven individuální režim.

  • U dětí mladších 3 let se počítá s adaptací až do dovršení 3 let.

Pozvolná adaptace umožňuje dítěti přirozeně poznat nové prostředí, učitelky a vrstevníky.


Komunikace s učitelkami

Zejména v prvních dnech komunikujte co nejvíce s třídními učitelkami.
Předávejte důležité informace o dítěti, buďte na telefonu pro případ potřeby.
Nebojte se na cokoliv zeptat – rádi poradíme.


Jak dítěti usnadnit první dny v MŠ

Přechod do školky je velká změna identity doprovázená stresem a strachem z odloučení.
Dítě:

  • se setká s mnoha novými osobami

  • musí navazovat vztahy bez rodičovské podpory

  • se učí samostatnosti, komunikaci, řešení konfliktů a dodržování pravidel


Co pomáhá při adaptaci

  • Pravidelnost: příchod, odchod, rituály, stejná cesta do MŠ

  • Přicházet mezi prvními – méně stresu, než když se dítě přidává k již hrající skupině

  • Klidné a vyrovnané reakce na únavu, neklid, odmítání jídla

  • Nekompromisní loučení – příliš dlouhé rozloučení může zvyšovat úzkost

  • Ranní rituál rozloučení – jednoduchý a opakovaný

  • Osobní věc – např. plyšák („domov v kapse“) pouze na spaní

  • Otevřená komunikace s učitelkami – o zvycích, projevech i emocích dítěte

Adaptace zpravidla trvá 4–8 týdnů, ale probíhá prakticky celý první školní rok.
Největší komplikací je častá nemocnost a s ní spojená absence.


Tabulka: Co sledujeme a jak mohou rodiče pomoci

Co budeme sledovat u dětí v MŠJak mohou pomoci rodiče
Samostatnost při oblékání
– snaha obléknout se
– nazouvání/zuování bot
– poznání svých věcí
– uložení věcí na místo
– Veďte dítě k samostatnosti
– Zvolte jednoduché oblečení (suchý zip, lehce nazouvací bačkory)
– Vysvětlete, kde co má
– Připravte dostatek náhradního oblečení
Sebeobsluha
– hygienické návyky (mytí rukou, WC)
– stolování (lžíce, hrneček)
– úklid hraček
– Veďte dítě k hygieně a stolování
– Učte uklízet věci na určené místo
Komunikační dovednosti
– požádat o pomoc
– mluvit s učitelkou a dětmi
– reagovat na oslovení
– chápat sdělení
– Zadávejte jednoduché úkoly
– Vyprávějte příběhy
– Trénujte situace „co by se mohlo stát“
Pobyt v kolektivu
– respekt k učitelce
– ohleduplnost k dětem
– dodržování pravidel
– Mluvte o školce, učitelkách
– Vysvětlete, že se bude dělit o hračky
– Sledujte chování na hřišti a modelujte situace
Sociální návyky
– pozdravit, poděkovat, požádat
– Veďte dítě k základní slušnosti (pozdrav, poděkování atd.)

Závěr

Věříme, že vše společně zvládneme a děti si na školku brzy zvyknou.
Důležitá je vzájemná komunikace, důvěra a trpělivost.